Domov Veda a technika Šach: Pre nás vrchol myslenia a kreativity, pre umelú inteligenciu jednoduchá úloha

Šach: Pre nás vrchol myslenia a kreativity, pre umelú inteligenciu jednoduchá úloha

Autor: Dano

Hra, ktorá je všeobecne považovaná za vrchol ľudského myslenia a kreativity, mnohým zaberie celý život štúdia a tréningu, no umelá inteligencia toto všetko dokáže vtesnať do pár hodín praxe. Majú ľudia vôbec nádej poraziť počítače v šachu?

Pokiaľ patríte medzi fanúšikov šachu, určite poznáte pojem Deep Blue. Šachový program vytvorený spoločnosťou IBM spôsobil v roku 1997 revolúciu, keď dokázal poraziť svetového šampióna Garryho Kasparova, a priniesť tak prvý významný dôkaz toho, ako dokáže umelá inteligencia prekonať ľudské schopnosti.

Revolučný počítač Deep Blue od spoločnosti IBM,
Foto: James the photographer, CC BY 2.0, via Wikimedia Commons

To, že počítač dokáže poraziť človeka, nie je žiadnym prekvapením, čo je ale omnoho fascinujúcejšie, je súboj umelých inteligencií, ktorý nasledoval v roku 2017. Siedmeho decembra sa proti sebe „postavili“ program Stockfish 8 (šachový svetový šampión roku 2016) a nový program AlphaZero vyvinutý Googlom. Kým Stockfish mal v sebe databázy miliónov partií a miliárd ťahov, ktoré dokázal počítať rýchlosťou 70 miliónov pozícií za sekundu, „chudáčik“ AlphaZero dokázal urobiť takýchto výpočtov „len“ 80,000 za sekundu a jeho tvorcovia ho navyše nikdy neučili šachové stratégie, žiadne otvorenia, koncovky či plány. Namiesto toho sa program AlphaZero učil metódou pokus – omyl pri hre samého proti sebe.

No a výsledok tohto súboja? Mnohí asi predpokladáte, že AlphaZero nemal proti ostrieľanému súperovi žiadnu šancu, no opak bol pravdou. AlphaZero doslova rozdrvil svojho protivníka, keď zo 100 partií 72-krát remizoval a zvyšných 28 partií vyhral. Kľúčom k úspechu bol fakt, že AlphaZero sa nikdy neučil z ľudských partií a tým pádom ani z ľudských zlozvykov a chýb, vďaka čomu mal v rukáve „čisto matematické“ ťahy, ktoré by aj tí najlepší veľmajstri sveta považovali za geniálne až priam nemožné.

Čo je ale na celom tomto príbehu najfascinovanejšie, je to, že programu AlphaZero zabralo LEN 4 HODINY, kým sa toto všetko naučil! Hru, ktorú ľudstvo dlhé storočia oslavuje ako vrchol ľudskej kreativity a mysle, dokázala umelá inteligencia prelúskať za 4 hodiny bez akejkoľvek ľudskej pomoci. Môžeme vôbec proti takýmto silám nejakým spôsobom bojovať, alebo sme odsúdení na to, že skôr či neskôr budeme popri umelej inteligencií len hrať druhé husle?

Zdroj: ISBN 978-80-89873-12-8

Mohlo by Vás zaujímať