Domov Veda a technika Prečo majú vrtuľníky dve vrtule?

Prečo majú vrtuľníky dve vrtule?

Autor: Miky

Vrtuľníky sú naozaj jedinečné letecké stroje. Dokážu vertikálne vzlietnuť, nepotrebujú veľký priestor pre pristávanie a vedia sa vznášať na mieste. Vďaka týmto vlastnostiam sú ako stvorené pre nasadenie v ťažkých terénoch, čo vo veľkom využívajú armády či záchranné zložky. Premýšľali ste niekedy nad tým, prečo majú vrtuľníky dve vrtule?

Ako dokážu vrtuľníky lietať?

Odpoveď je jednoduchá a pre veľa ľudí hneď jasná. Na lietanie predsa slúži tá veľká vrtuľa nad kabínou, ktorá vydáva charakteristický zvuk helikoptéry. Presnejšie sa táto vrtuľa nazýva nosný rotor. Nosný rotor dodáva helikoptére potrebný vztlak. Na čo teda slúži prídavný rotor, ktorý sa nachádza na chvoste vrtuľníka? Rozoberme si to na obrázku nižšie. [1]

FOX 52, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

Modrou farbou je znázornený smer pohybu nosného rotora. Ten spôsobuje, že vrtuľník má tendenciu otáčať proti jeho pohybu. Preto sa na jeho chvoste nachádza (väčšinou) vyrovnávací rotor, ktorého pohyb pôsobí proti nežiadúcemu otáčaniu helikoptéry. Slovo väčšinou sme dali naschvál do zátvoriek, pretože existujú aj helikoptéry bez vyrovnávacieho rotora na chvoste. [2]

Rôzny typy vrtuľníkov

Koaxiálny rotor, Dmitriy Pichugin (GFDL 1.2 http://www.gnu.org/licenses/old-licenses/fdl-1.2.html), via Wikimedia Commons

Prvým typom vrtuľníka je už spomenutá klasická vrtuľa na chvoste, ktorá bráni nechcenému otáčaniu stroja na mieste. Pri riešení tohto problému však vynálezcovia prišli aj s inými nápadmi. Prvým z nich je koaxiálny rotor, ktorý má dva centrálne umiestnené rotory nad sebou, ktoré sa točia opačným smerom.

Helikoptéra s tandemovými rotormi, Andrew Schmidt, Public domain, via Wikimedia Commons

Ďalším riešením je umiestnenie dvoch rotorov jeden za druhým, ktoré sa takisto točia opačným smerom. Toto usporiadanie sa používa pre veľké nákladné helikoptéry, ktoré potrebujú veľký vztlak.

Vrtuľník so systémom NOTAR, Mike Burdett from CROMER, UK, CC BY-SA 2.0, via Wikimedia Commons

Z riešení problémov s vyrovnávaním helikoptéry určite zaujme systém NOTAR (z angl. „no tail rotor“). Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že takéto vrtuľníky majú len jeden rotor. No v skutočnosti sa o kompenzáciu nežiaduceho momentu od nosného rotora stará rotujúci ventilátor, ktorý je schovaný v chvoste stroja. Natočenie vrtuľníka je riadené otváraním a zatváraním otočného krytu na konci vrtuľníka. [3]

Helikoptéry a Slovensko

Všeobecne je známe, že prvé nákresy helikoptéry („vzdušnej skrutky“) vytvoril v 15. storočí Leonardo da Vinci. Pravdou však je, že počiatky vrtuľníkov v podobe strojov schopných vertikálneho letu pochádzajú zo starovekej Číny. Zaujímavé je, že koncept helikoptéry je spätý aj so Slovenskom v osobe vynálezcu Jána Bahýľa. Ten na prelome 19. a 20. storočia vytvoril koncept helikoptéry s ľudským pohonom, no pre administratívne problémy nie je jeho prvenstvo všeobecne uznávané. Za otca helikoptér sa však považuje Paul Corna, ktorý sa ako prvý so svojím strojom, vyrobeným hlavne z bicykla, zdvihol zo zeme v roku 1907. [4]

Zdroje:

  1. wikipedia.com
  2. engineerine.com
  3. interestingengineering.com
  4. britannica.com

Mohlo by Vás zaujímať

Vitajte na ToFakt.sk. Táto stránka používa súbory cookies, ktoré sú využívané na štatistické účely a pomáhajú nám zlepšiť obsah stránky. Súhlasím Ďalšie informácie